Mätpunkter, feedback och beteende

För att skapa gamification av något, måste det finnas mätpunkter som kan kvantifieras och ge innehåll. Med mätpunkt menas att rapportera till systemet att något gjorts, som att till exempel varit geografiskt på ett ställe eller lyssnat på en viss låt. Datan som samlas in kan ge både systemet och användaren bra feedback, vilket är nödvändigt för en bra spelupplevelse.

Om ett beteende rapporteras med automatik, ökar chanserna att hooka användare då de inte behöver tänka på sidobeteendet att just rapportera. Dessutom blir det inte lika enkelt att fuska.

Å andra sidan, om man gör en manuell mätpunkt intressant i sig själv, är det också vara motiverande.

Kombinationer av olika mätpunkter är också intressant och skapar en rikare spelvärld för din tjänst. Kombinera till exempel vad en användare gjort med var det geografiskt gjorts, så finns det genast fler kombinationer att utforska.

Mätpunkter är också ett utmärkt ställe att var kreativ på i lösningen. Ett exempel: koppla på en bildigenkänningsmotor, så kan du släppa ledtrådar och samlarobjekt via bilder och prylar.

Vilka mätpunkter har du redan i din tjänst eller produkt? Vilka kan du lätt skapa genom en spelifierad app? Hör av dig så hjälper Playable dig med en minigamification-analys av läget.

0 Comments

Leave a reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*