Gamificationdagen

Den 21:a november talade jag på Gamificationdagen i Stockholm. Det var en konferens ordnad av Atomer och Bitar, som just ordnar konferenser kring intressanta ämnen.

Vi var sju talare som gjorde åtta föreläsningar under en dag, alla kring gamification. För mig var det premiär att tala inför så många människor, det var fullsatt med drygt hundra i publiken. Alla såklart med lite olika ingångar till varför de var där. Men alla intresserade av gamification.

Jag beslöt mig för att försöka bryta ner min vanliga gamification-dragning, och lyfta upp en del av den. Mitt ämne blev ”Se dina kunder som spelare i din spelvärld”. Eftersom hela dagen handlade om gamification, försökte jag prata om saker som jag inte trodde de andra skulle prata om. Jag hade exempel på sätt att tänka från speldesign och tanken var att inspirera och öppna upp för helt nya lösningar kring bland annat kundklubbar.

De andra föreläsarna talade bland annat om drivkrafter och spelartyper, olika referenscase och en hel del positiva resultat härlett från gamification. Mycket intressant allting.

Det slog mig efteråt att det cirkulerar mycket modeller och metoder inom gamification. Det är konkret och  i de flesta fall bra. Men vi måste se upp så vi inte tror att det är en mekanisk vetenskap vi håller på med. Vi får inte glömma gnistan, kreativiteten. Vi måste får gamification-lösningarna att svänga. Annars kommer de bli likriktade, och tillslut tappa sin attraktionskraft.

 

0 Comments

Leave a reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*