Varför gamification?

Det finns många anledningar att att ta hjälp av gamification, men den första borde vara: du vill ha engagerade och lojala kunder.

 

Gamification går direkt på att förstärka beteenden. Utan att (nödvändigtvis) passera tycka/känna.

Om din tjänst eller kampanj består av en serie aktiviteter, se till att de är kul och intressanta för kunden. Gamfication siktar på att förstärka positiva beteenden genom att belöna dem. En belöning är något som hjärnan upplever är en belöning, vilket inte alls behöver vara något av monetärt värde.

 

Gamer-generationen förväntar sig ett speligt upplägg. Allt annat är trist.

Alla vi som är vana vid spel och snabbt kan läsa reglerna och förstå vad som ska göras för att vinna spelet: vi förväntar oss i allt högre utsträckning att det finns en belöning för min ansträngning. Lägg till alla som är vana vid Facebook och mikrobelöningar i form av Gilla och kommentarer. Med gamification kan du fånga deras uppmärksamhet och engagemang.

 

Ju svårare det blir att skaffa nya kunder, desto viktigare att behålla de man har.

Det här är ju alltid sant. Men värt att nämnas, då gamification är ett ytterst bra sätt att tänka om man vill behålla kunder. Själva grunden i spel är att spela vidare (och bli underhållen), så att vi bör låna tekniker därifrån är självklart.

 

Konkurrenterna gör/kommer göra det.

Det är särskilt sant i de branscher där företag erbjuder samma tjänster och produkter, och bara krigar om kunder med hjälp av pris (och skojiga reklamfilmer). Det händer i online-casino-världen nu, där casinon som t.ex. Casumo plötsligt tagit andelar av marknaden genom att använda gamification som ett sätt att öka lojaliteten hos kunderna.

Det här är varför gamification är något du bör ta på allvar.