Gamification och poäng

Gamification som buzzword går nu in i en kritiserande fas, smekmånaden är över. Nu kommer begreppet kritiseras, och inte minst tas upp ur ett etiskt perspektiv. Det är bra. Nyligen skrev Hanna Fahl i DN om hur hemsk framtiden blir när man får poäng på allt man gör och helt optimerar sin vardag efter vilka badges man får.

Jag håller med, det skulle vara hemskt. I alla fall om man bedömer det utifrån dagens referensramar.

Playables åsikt är att det som Hanna beskriver är bara en ytlig del av gamification. En slags bastard, fokuserad på poäng och badges, skapad av människor som inte är från spelbranschen och inte har någon nyanserad bild av vad som gör ett spel roligt och engagerande.

En speldesigner sitter inte i första hand och tänker ut hur folk ska bete sig optimalt och delar ut poäng. Man spelar inte spel för själva poängens skull, inte någon längre stund i alla fall. Man spelar för spelupplevelsen. Och upplevelsen är subjektiv.

Playable vill skapa hållbara gamificationlösningar. De ska engagera och fungera från dag ett, och sedan fortsätta att engagera och utmana användaren under en lång tid. De kan visst använda sig av yttre belöningar som poäng och badges, men vi anser att tricket är att omvandla dessa till inre belöningar.

0 Comments

Leave a reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*