Gamification är inte att skapa ett spel

Det är lätt att sätta likhetstecken mellan gamification och att skapa ett spel. Men det är inte så enkelt. Här är en definition av gamification (ja, det finns flera än så länge, men den här gillar jag bäst just nu):

The use of game attributes to drive game-like player behavior in a non-game context.

Med den definitionen blir det svårare att blanda ihop spelskapande och gamification. Själva nyckeln är att det är i ett sammanhang som inte är ett spel.

Några exempel:

Att skapa ett spel i marknadsföringssyfte är att skapa ett spel.

Att knyta ihop en rad kampanjer över lång tid genom ett spellikt engagemang som man upptar och fortsätter med vid varje kampanjtillfälle, och som påverkar ens faktiska relation med varumärket: det är ett exempel på gamification.

Att se på sitt företag som en spelvärld, och kunderna som spelare, och utifrån det skapa regler och aktiviteter som stärker de beteenden du vill ha. Det är också gamification.

Att i brandingsyfte skapa en tjänst som berättar om varumärket och utnyttjar spelmekanik för att hooka och göra det intressant för användare: gamification. (Här kan jag inte låta bli att nämna Nike+, även om det börjar bli bra slitet som exempel.)

Det är det här som det stora och någonstans lite omvälvande med gamification: det är inte att skapa spel. Det är ett slags hybridtänk där kraften i speldesign utnyttjas för att stärka beteenden för både nytta och nöje. Inom såväl kommunikation som innovation.

1 Comment

  1. Jesper Bylund 2011/12/12 Reply

    Helt rätt! Välskrivet och bra!

Leave a reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*