Designa för feedback

Upplevelser utan feedback är frustrerande och förvirrade. Se till att ge användaren rätt feedback vid rätt tillfälle.

Att designa med feedback i åtanke, ger stort stöd till att bestämma vad som ska visas och hända vid varje given situation i en interaktiv upplevelse (t.ex. tjänst, produkt, app eller reklamkampanj).

Om du designar med speltänk i grunden, så behöver du kunna ge feedback till användaren. Det kan vara till exempel instruktioner, bedömning av insats, belöning, uppmuntran, orientering och utmaning.

För att skapa den rätt upplevelsen för användaren, prova att ställa dig dessa frågor vid varje tillfälle användaren möter tjänsten:

Vad behöver användaren veta här?
Vad vill användaren veta här?
Vad vill du att användaren ska känna här?
Vad vill användaren känna här?
Vad är användarens mål här?

Svaret på de här frågorna varierar med vilket tillfälle i användarupplevelsen användaren är. Ställ dig alla frågorna vid varje interaktionstillfälle (och se till att ha svar på dem) för att verkligen få till ett intressant, utmanande och engagerande flöde.

0 Comments

Leave a reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*